Home » » محمد رضا النجار يكتب : بيتنا القديم ياعرب

محمد رضا النجار يكتب : بيتنا القديم ياعرب

رئيس التحرير : Unknown on الخميس، 5 ديسمبر 2013 | 6:48 ص


فاكر يامحمد .......
بيتنا القديم اللي كان بالطوب الني
فاكر عيدان الذره وحطب القطن اللي كانت معرشه فوقيه
فاكر واحنا صغيرين لما كنا نلعب استوغومايه
انت الوحيد اللي كنت بتتخفي تحت القش فوق السطوح
فاكر لما كان ابوك يشوف هدومك كأنها مغسوله في السبخايه ( التراب )
فاكر الشجره القديمه اللي كانت نايمه في حوش الدار ...... فاكر
لسّاك زعلان من اللي قطعوها ....... ولاّ عشان جدّك قبل مايموت وصّاك ترعاها
فاكر يامحمد الشجره دي ............... انت الوحيد اللي كنت تاخدنا نللعب فوقيها
فاكر لمّا كان غفير النقطه بيقول ان ( السجره ) دي مسكونه
ولمّا كنا نغيب عن البيت لحد المغربيه امي وامك يفتكروا ان عفاريت السجره خطفونا
فاكر ................. فاكر لما كنا ندخل اوضة الطيور القديمه ونسرق البيض علشان نركب المراجيح
فاكر المراجيح يامحمد ................. المشروع اللي كان نفسك نعمله انا وانت !!!!!
فاكر الفرن البلدي والفطير المشللتت اللي كانت ستك بتعمله ....... كنت دايما بتوصيها
تشويللك بصللتين وتطيبهم ....... اصللك طوول عمرك بتحب البصل المشوي ...........فاكر
فاكر يامحمد لمتنا بعد العشا .... .... فاكر حواديت عمّك محمود وحكاية الشاطر حسن وست الحسن والجمال ....... فاكر ..........فاكر بنت عمّك محمود اللي كانت تيجي تلعب معانا
وتفضل لزقه فيك والود ودها ماتروحشي ابدا .......... فاكر لما كنت تقوللي هيّ ليه بنت عمك
محمود بتسيب البنات وتيجي تلعب معانا وعلشان كنت انا وانت صغيرين وقتيها
ماعرفتش انا كمان اقوللك .............. فاكر يامحمد
............................................................

محمد رضا النجار
إنشر هذا الخبر :

إرسال تعليق